Z-generáció a munka világában

A Z-generáció az 1995 és 2010 között született embereket foglalja magába. Ők az első olyan digitális nemzedék, akik már születésüktől fogva a digitális technológiák részesei lehetnek. Az interneten keresztül tájékozódnak és alakítják ki világról alkotott képüket, a világháló már szerves részét képezi a mindennapjaiknak. Az internet segítségével formálják a gondolkodásukat és a mindennapokban szükséges igényeiket is. Ennek hatására ez a generáció teljesen más prioritásokkal és elvárásokkal rendelkezik a munka világában is, mint az előző generációk. Így a munkáltatóknak sem árt tisztább képpel rendelkezni a fiatal, diák munkavállalók preferenciáival. Segítségképpen, most elhoztuk nektek néhány sajátos jellemzőjét a Z generációs munkavállalóknak! 

Rugalmasság 

A fiatal munkavállalók nagy része még egyetemi hallgató, így munkakereséskor elsődleges szempont a rugalmasság és home office/ hibrid munkavégzés biztosítása.  

A Z generáció szerint a munka bármikor, bárhol elvégezhető, ugyanolyan jó eredményekkel. Az ADP Research Institute People at Work 2023-as jelentése szerint a 18 és 24 év közöttiek hajlamosak heti többletként nyolc óra 30 perc „ingyenes” munkára, cserébe a rugalmas, hibrid munkavégzésért. Hisznek abban, hogy a munka nem csak egy irodában, egy íróasztal előtt ülve hatékony, hanem akár az otthonuk kényelmében is ugyanolyan effektíven és eredményesen tudják feladatkörüket ellátni.

 

Motiváció és visszajelzés 

A Z generáció igényli a folyamatos, megerősítő visszajelzést az elvégzett munkájáról. Általánosan elmondható, hogy azokon a munkahelyeken, ahol a visszajelzés, az értékelés egy kiépített és strukturált folyamat szerint zajlik, sokkal alacsonyabb a fluktuáció szintje. Az elismerés és a konstruktív visszajelzés emeli a dolgozók önbizalmát és elköteleződését az adott munkahely iránt. A munkavállalók minden nap nagyobb motivációval kezdik meg a napot a munkahelyükön, valamint szívesebben is végeznek el bizonyos feladatokat, ha ezért cserébe elismerést és pozitív visszajelzést kaphatnak a munkáltatójuktól.

 A munka értéke 

Érdekes tényező, hogy a fiatal munkavállalók karrierjük építésekor értéket és értelmet is szeretnének teremteni a vállalatnál töltött idő során. Legyen ez akár társadalmi felelősségvállalás, személyes célkitűzések vagy fejlődés, a munka értelmét ezen generáció számára jelentősen befolyásolja, hogy inspiráló legyen napi munkájuk, és kiteljesedhessenek benne. Az újabb és újabb kihívások mind izgalommal és lelkesedéssel töltik el a tanulni vágyó diákokat, így valóban azt érezhetik, hogy hasznos tagjai a vállalatnak és a közösségnek. Emellett nem csak újabb tapasztalatokra és tudásra tehetnek szert, hanem értéket is teremthetnek az adott iparágban.

 

Munkahelyi jólét és közösség 

Az idősebb generációk a nem ideális munkahelyi környezet ellenére is a vállalatnál maradtak hosszú ideig, tűrve a kellemetlenebb körülményeket. A Z-generáció számára azonban a munkahelyi elégedettség és jólét prioritás, ha nem érzik magukat jól a munkahelyi környezetben és közösségben, hamar munkahelyet válthatnak. Meglehet, hogy ezáltal kicsit több energiát és odafigyelést igényelnek, de ha ezt megkapják, a hosszú távú elköteleződés nem lesz számukra ijesztő és rémisztő. Sokszor az egyetemi hallgatók megijednek attól, ha hosszútávon el kell köteleződniük egy adott munkahely mellett, hiszen tapasztalat hiánya miatt nem biztosak abban, hogy valóban az adott munkakör a legideálisabb számukra. Ezt a félelmet azonban munkáltatóként feloldhatjuk a közvetlen, jó hangulatú munkahelyi légkör megteremtésével, és egymás támogatásával. A kellemes környezetben könnyebb és hatékonyabb a kapcsolatok építése is, ami hozzájárul a munkahelyi sikerekhez. 

 

Digitális munkavégzés 

Mivel a digitalizáció szerves része a mindennapjaiknak, könnyen alkalmazkodnak az új technológiákhoz, és elvárják, hogy a munkahelyi folyamatok is digitalizáltak legyenek, ami magában foglalja például az adminisztrálást, a belső és külső kommunikációt is (pl. Teams chat, e-mail és audio/videohívások). A Z-generáció munkavállalói számára a digitalizáció rugalmasságot is jelent a munkavégzés során. A digitális eszközök segítik őket a munkafolyamatok egyszerűsítésében és a gyors reagálásban. Emellett hatékonyabbá, gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a munkafolyamatokat is, amivel akár a költségmegtakarításhoz is hozzájárulhat.

A Z-generáció valójában az elkötelezett és fejlődésre vágyó munkavállalók egy új csoportja, akik átalakítják a munkahelyeket és az elvárásokat. A jövő sikeres vállalatai azok lesznek, amelyek felismerik és kihasználják ezt az új lehetőséget, kialakítva egy olyan munkakörnyezetet, amely támogatja és megfelel a Z-generáció egyedi igényeinek. 

Kapcsolódó írások