COVID EFFECT: A home office diákmunkák forradalma

A COVID-19 járvány miatt sok iskola és egyetem volt kénytelen áttérni az online oktatásra, hogy megóvja diákjait és dolgozóit a fertőzéstől. Ez a helyzet nemcsak az oktatásban idézett elő újfajta helyzeteket, de hozzájárult az otthoni munkavégzés térnyeréséhez is. Az iskolák és munkahelyek bezárása szükségessé tette azoknak az eszközöknek és technológiáknak a használatát, amelyek lehetővé tették a diákok és egyéb munkavállalók számára, hogy akár otthonuk kényelméből is dolgozhassanak. 

Milyen előnyökkel járhat a Home Office? 

Az otthoni munkavégzés számos előnnyel járhat: rugalmasabb időbeosztás, kevesebb időtöltés az ingázással, és a kényelmes környezet lehetővé teszi a hatékonyabb koncentrációt. Emellett a diákoknak lehetőségük van arra, hogy jobban összehangolják tanulmányaikat és munkájukat.

Rugalmasság és időmenedzsment: Az otthoni munkavégzés lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy rugalmasabban beoszthassák az idejüket. A diákok így jobban tudják szabályozni saját időbeosztásukat, ami segíthet az egyéni igényeik kielégítésében. 

Kényelem: A home office pozícióban dolgozó diákoknak nem kell naponta utazniuk az iskolába vagy az egyetemre, amivel időt és energiát takaríthatnak meg. 

Technológiai készségek fejlesztése: Az online munkavégzés során a diákoknak lehetőségük van fejleszteni digitális és technológiai készségeiket, amelyek a modern munkaerőpiacon nagy előnyt jelenthetnek. Gyakorlatot szerezhetnek különböző online szoftverek használatában, illetve fejleszthetik az online kommunikációs készségeiket is.

Milyen kihívásokkal járhat a Home Office? 

A home office munkavégzés kihívást jelenthet a diákok számára a figyelemelterelés és a produktivitás fenntartása terén, mivel könnyen elérhetők a kényelmes otthoni környezet által kínált különféle lekötések.  Ha egy diák új munkakörben kezd dolgozni, nagyobb kihívást jelenthet a betanítás és segítségnyújtás is.

Szociális izoláció: Az otthonról elvégezhető pozíciók esetében a diákoknak kevesebb lehetőségük van személyes kapcsolatok kialakítására, ami szociális izolációhoz vezethet. Manapság a soft skillek közül kiemelten fontos a csapatban való együttműködés, hiszen rengeteg olyan szituációval találkozhatnak a diákok a munkavégzés során, amikor másokkal kell együtt dolgozniuk. A csapatmunkában való részvétel nagyban fejlesztheti a diákok alkalmazkodóképességét és kommunikációs készségeit, azonban az otthoni munkavégzés során ezek a készségek háttérbe szorulhatnak. 

Motiváció és önmenedzsment: Az otthoni környezetben a diákoknak nagyobb szükségük van önmenedzsmentre és motivációra, mivel kevesebb a külső felügyelet és struktúra. Így nagyobb kihívást jelenthet számukra a napi rutinjuk strukturálása, valamint a munkavégzés hatékonyságának fenntartása.

Technikai problémák: Az online diákmunkák során technikai problémák is felmerülhetnek, például az internetkapcsolat hiánya vagy a technikai eszközökkel kapcsolatos problémák. Ezek mind megnehezíthetik a munkavégzés folyamatosságát és gördülékenységét.

Megéri-e Home Office diákmunkát vállalni? 

Bár a Home Office diákmunkáknak számos előnye van, fontos figyelembe venni a kihívásokat is, és a munkáltatóknak, illetve az iskolaszövetkezeteknek is alkalmazkodniuk kell az új környezethez. Kiemelendő azonban, hogy az otthoni munkavégzés számos területet forradalmasított. Például megjelent a digitális iskolaszövetkezeti modell, mely lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy minél hamarabb és minél rugalmasabban állhassanak munkába, ezzel leegyszerűsítve  a diákok munkavállalásának folyamatát. 

 

A home office térnyerése: Táblázatos formában szemléltetve 

  Az elmúlt 4 hétben távmunkát végzett 
rendszeresen (fő)  alkalmanként (fő) 
2020 év eleje  83 596  107 098 
2021 év eleje  229 154  339 370 
2022 év eleje  124 969  252 965 
2023 év eleje  155 362  181 332 

(Forrás: 20.2.1.21. A foglalkoztatottak távmunkavégzésének alakulása, háromhavi mozgóátlag (ksh.hu)) 

Kapcsolódó írások